Lærerøvelser

Hent øvelserne i PDF-format HER

1.
“Hvad blev der fortalt om dig, da du var barn?”
Materialer: Bevidningskategorierne
Beskrivelse: Grupper på tre. A er rød, B er blå, C er grøn
A fortæller, hvad der blev fortalt om A, og hvordan A blev beskrevet, dengang A var barn (fortæl f.eks. hvad du husker, der blev sagt om dig til skole-hjem-samtale)
B stiller uddybende spørgsmål.
Til sidst spørges der: “Hvad betød det for din egen måde at tænke om dig selv på dengang?”.
A svarer.
Bevidning: B spørger C om det, der er blevet sagt, ud fra bevidningskategorierne (Se afsnittet med gode eksempler på spørgsmål inden for bevidningskategorierne).
C Svarer.
Til sidst spørger B A: “Hvordan er det for dig at høre, hvad C siger? Giver det dig en ny måde at tænke om dig selv på?”
A svarer.
Byt roller og gentag øvelsen.


2.
Vi skaber en virkelighed i måden vi fortæller på
Materialer: Bevidningskategorierne
Beskrivelse: To og to. A er rød og B er blå.
A beskriver en personlig fortælling, hvori der indgår noget, som A gerne vil ændre på.
B spørger ind og stiller opgaverne
“Nu må du ændre ét ord i den fortælling, du har fortalt, som kan ændre på historien”
A beskriver, hvad han/hun vil ændre, men uden at fortælle historien igen.
“Nu må du ændre tre ord”
A beskriver, hvad han/hun vil ændre, men uden at fortælle historien igen.
“Kan du tilføje eller ændre mere, så historien bliver en anden?”.
A kommer selv med forslag, og B støtter med uddybende spørgsmål (ingen gode råd!).
Til sidst fortæller A sin ‘nye’ fortælling.
B slutter med at sige, hvad hun har set A gøre, og hvilke færdigheder A har brugt. Til sidst fortæller B, hvad A har inspireret B til selv at gøre anderledes.
Byt roller og gentag øvelsen.


3.
“At bevidne hinanden i logbogsarbejde”
Materialer: Logbøger, bevidningskategorierne
Beskrivelse: I starten af dagen får alle at vide, hvem de skal skrive logbog for denne dag.
Der bliver også gennemgået, hvad bevidning ikke er. Det er muligt at se på bevidningskategorierne.
De sidste 20 minutter af dagen bruges til at skrive logbog for hinanden.
Næste dag skal man skrive logbog for en ny.
VIGTIGT: Husk, hvordan du formulererer dig i logbogen. Skriv i 2. person og ikke 3. person. Tænk over, hvad det gør ved læseren, at du skriver til og ikke om personen.
Skabelon til brug i logbogsskrivning (eksempel)
  • Det jeg har lagt særligt mærke til ved dig i dag, er at….
  • Jeg så, at du kunne…. / det kunne du, fordi…
  • Jeg tror, det er vigtigt for dig at … . Det tror jeg, fordi du gjorde/sagde….
  • Jeg kommer til at tænke på engang, hvor… der følte/tænkte/oplevede jeg…
  • Jeg har lagt mærke til, at du i dag…. og de færdigheder, jeg har set dig bruge, inspirerer mig til at….
Kan f.eks. bruges på pædagogiske dage, team-møder eller emnedage, hvor flere lærere arbejder sammen i løbet ad dagen.


4.
“3 ord”
Beskrivelse: To og to. A er rød, B er blå
A spørger B: Hvad har du lavet i din weekend?” eller  “Hvad lavede du i går?”.
B svarer
A skal lytte opmærksomt til B og lægge mærke til 3 ting/ord.
A genfortæller og nævner de tre ting, han/hun har udvalgt:
Jeg hører dig sige …. . Er det rigtigt hørt?”
B svarer
A spørger:
Hvad betyder det for dig, B, at høre mig sige det”?
Hvad betyder det for dig, B, at det var lige de 3 ting, jeg lagde mærke til”?
Ud fra de tre ting, jeg har lagt mærke til du siger, tror jeg det er vigtigt for dig at…. Er det rigtigt?”
B svarer


Byt roller og/eller partner og gentag øvelsen


5.
“Fokus på sproget”
Materialer: Sætninger som eksempler
Beskrivelse: I bliver delt ud i par - eksempelvis på et lærermøde. Målet med øvelsen er, at skabe bevidsthed omkring, hvordan de ord vi vælger, har betydning for den fortælling, der bliver skabt.
Parrene skal kombinere sætninger, og derefter bytte om på rækkefølgen.
Snak om rækkefølgens betydning.
Eksempel på sætninger:
Far drikker. Far er arbejdsløs. - Far er arbejdsløs. Far drikker.


  • Det er en dårlig klasse. Jonas slår.
  • Der er ikke nogen, der vil lege med Morten. Morten tisser i bukserne.
  • Mor arbejder meget. Mor har ikke noget overskud.
  • Bjarke er syg. Bjarke ryger.
  • Signes far er død. Signe laver ballade.
  • Frede stjæler. Fredes far har ikke overskud til ham.

Find selv på flere eksempler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar