Historiseringsøvelser

Hent øvelserne i PDF-format HER

1.
“Hvad er en færdighed?”
Formål: At eleverne kan bruge begrebet ‘færdighed’ i det daglige
Mål: At eleverne forstår, hvad en færdighed er
Materialer: Mine færdigheder-ark, tusser/farver.
Beskrivelse: Du præsenterer i starten af timen ordet “færdighed”. Eleverne skal til dagen efter reflektere over, hvad ordet betyder. Det er ikke vigtigt, at de finder et korrekt svar, det er refleksionen, der er vigtig.
Næste dag spørger du eleverne: “Hvad tror I, at ordet “færdighedbetyder?”
Du fortæller nu, hvad ordet betyder (Tillært evne til at udføre noget praktisk eller intellektuelt, kilde: Ordnet.dk); at det er noget, man kan, fordi man har lært det på et tidligere tidspunkt. Fx. at kunne læse, skrive, stave, tegne, cykle, spille fodbold.
Spørg nu eleverne, om de kan komme i tanke om noget, de kan, fordi de har lært det. En elev svarer fx.: “Jeg kan cykle”. Spørg dernæst, hvornår eleven har brugt det at cykle, og hvordan eleven har lært det.
Nu skal eleverne tegne den færdighed de selv synes, de mestrer bedst. Brug evt. arket “Mine færdigheder”.  
I de efterfølgende timer præsenterer enkelte elever deres tegning. Dermed repeteres ordet “færdighed”, og alle i klassen får et indblik i, hvad klassekammeraterne er særligt gode til.

2.
“Fluesmækkerleg”
Formål: At eleverne bliver gode til at sætte det lærte ind i en læringsfortælling
Mål:  At eleverne kan sætte ord på, hvad de har lært
Materialer: Fluesmækker, evt laminerede ord
Beskrivelse: Klassen bliver delt op i to-fire hold. Du skriver forskellige ting op på tavlen, der er blevet arbejdet med i forløbet, fx. “Navneord”, “Udsagnsord”. Tre ord ad gangen. Det kan også være lamineret papir med ordet på.
Herefter skal eleverne på skift (én fra hver gruppe af gangen) klaske med fluesmækkeren på det, de synes de har lært bedst den dag. Når de har klasket på ordet, løber de tilbage og fortæller den forreste, hvad ordet betyder. Det er nu de næstes tur osv.


3.
“Tegn det vigtigste, du har lært i dag”
Formål: At eleverne bliver gode til at sætte det lærte ind i en læringsfortælling
Mål: At eleverne kan sætte ord på, hvad de har lært
Materialer: “Hvad har du lært idag?" Ark
Beskrivelse: Hver elev tegner det, de har lært bedst i dag. Efterfølgende tages en fælles snak på klassen, hvor eleverne én efter én præsenterer deres tegning. Eleverne kan også gå sammen to og to eller i grupper.


4.
“Sanglege om færdigheder”
Fomål: At styrke elevernes forståelse for egen læring
Mål: Eleverne bliver bevidste om, hvilken færdighed de har brugt.
Materialer: Kopier af sangene til klassen
Beskrivelse: Alle stiller sig i en rundkreds, og når der er blevet sunget “klapper nu”, klapper pågældende personer, som har brugt den færdighed. Efter sangen er slut, kan læreren spørge ind til, hvornår personen har brugt den færdighed i dag.


“Hvad har du brugt idag?”
Mel. “Du skal klappe hvis du er i godt humør”
Alle der har har brugt deres ører klapper nu.
Alle der har brugt deres ører klapper nu.
Alle dem, der har lyttet, alle dem der har lyttet,
Alle dem der har lyttet klapper nu.


Alle der har brugt deres øjne klapper nu.
Alle der har brugt deres øjne klapper nu.
Alle dem, der har set, alle der har set,
Alle dem, der har set klapper nu.


Alle der har set et bogstav klapper nu.
Alle der har set et bogstav klapper nu.
Alle dem, der har læst, alle dem der har læst,
Alle dem, der har læst klapper nu.
Osv.


“Idag har jeg brugt denne færdighed”
Beskrivelse: Eleverne står i en rundkreds. Sammen synger vi de første 3 linjer af sangen. En af gangen skal eleverne synge den sidste linje, og synge det, de har brugt.
Fx. “Jeg har brugt bogstavlyde”


Mel. “Hjulene på bussen”
Idag har jeg brugt denne færdighed
Færdighed - færdighed
Idag har jeg brugt denne færdighed
Jeg brugte bogstavlyde
Idag har jeg brugt denne færdighed
Færdighed - færdighed
Idag har jeg brugt denne færdighed
Jeg satte bogstaver sammen
Idag har jeg brugt denne færdighed
Færdighed - færdighed
Idag har jeg brugt denne færdighed
Jeg har sat kryds og bolle
Osv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar