Elevøvelser

Hent øvelserne i PDF-format HER

1.
“Vidnet”
Beskrivelse: I denne opgave, skal eleverne være vidner til hinandens liv. De skal bevidne den andens handlinger ud fra bevidningskategorierne. Du vælger et fokuspunkt fra bevidnigskategorierne, som hele klassen får som opgave.
Eksempelvis “at bemærke hinanden”.
Herefter går eleverne sammen to og to. A er rød. B er blå.
De vælger, hvem der skal være A og hvem, der skal være B. B er A’s vidne.
A starter med at lave en aktivitet. Det kan eksempelvis være at hoppe eller løbe.
B lægger mærke til, hvad A gør.
B fortæller nu, A, hvad B har set, A har lavet.
Herefter bytter de.


Øvelsen kan variere, så eleverne næste gang skal bevidne ud fra 2 af bevidningskategorierne. For eksempel, “at bemærke hinanden” og “forbindelse til egne erfaringer”.

2.
“3 ord”
Beskrivelse: Pararbejde. A er rød, B er blå. Du er grøn.
A spørger: “Hvad har du lavet i din weekend?” eller “Hvad lavede du i går?”.
B svarer.
A skal lytte opmærksomt til B, og A skal lægge mærke til 3 ting/ord.
A genfortæller og nævner de tre ting, han/hun har udvalgt. “Jeg lagde mærke til, at du sagde…
B svarer.
Du siger: “Hvad betyder det for dig, B, at høre A sige det?”
B svarer.
Du siger: “Hvad betyder det for dig, B, at det var lige de 3 ting, A lagde mærke til?”
B svarer.
Du spørger A: “Ud fra de tre ting, du har lagt mærke til, hvad tror du så, der er vigtigt for B?”
B svarer.
Herefter bytter A og B roller og gentager øvelsen.
Afhængigt af klassetrin, kan øvelsen varieres, så det kun er én eller to ting, A skal bemærke.



3.
“At bevidne hinanden i logbogsarbejde”
Beskrivelse: Hver elev får i starten af dagen at vide, hvem de skal skrive logbog for denne dag. De sidste 20 minutter af dagen, bruges til at skrive logbog for hinanden. Næste dag skal eleverne skrive logbog for en ny.
VIGTIGT:
Husk at lære eleverne, hvordan de skal formulere sig i logbogen.
Skriv i 2. person og ikke 3. person. Når eleverne første gang har skrevet logbog, så snak om, hvordan det føles, at der bliver skrevet til dem og ikke om dem.
Skabelon til brug i logbogsskrivning (eksempel)
  1. I dag har jeg set, at du….
  2. Jeg så, at du kunne….
  3. Jeg ved, at du også kan…
  4. Jeg tror, du godt kan lide, at…
  5. Jeg kommer til at tænke på engang, hvor jeg selv…
  6. Det du gjorde/kunne i dag, giver mig lyst til, at…


Et alternativ til den skrevne logbog kan være, at eleverne tegner til hinanden. Til tegningerne kan de trylleskrive eller børnestave. Du skal som lærer opstille en tydelig opgave, for hvad det er, eleverne skal tegne.
Eks. Tegn én ting, du har set, din klassekammerat har gjort i dag. Fortæl klassen om din tegning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar