Narrativ praksis i skolen


Elever, der har fortællinger om dem selv som fagligt gode, har større lyst til læring end elever der ikke har det (Kilde: Narrativ praksis i skolen s. 66).
Det er derfor din opgave, som lærer, at planlægge aktiviteter, hvor elevernes oplevelser om læring kan fortælles, samt aktiviteter, hvor læringsfortællingerne kan bevidnes af andre (Kilde: Narrativ praksis i skolen s. 65). Vi skal altså både lære eleverne at læse, men også hjælpe dem til at skabe en fortælling om, at de rent faktisk kan det.
Selve aktiviteten er ikke nødvendigvis narrativ, men det er efterbehandlingen, herunder bevidningen, der giver eleverne en fortælling om det, de har lært, samt gør undervisningssituationen narrativ.

For at undervisningen bliver god og spændende, er det en grundtanke i narrativ praksis, at der skal være et problem, som eleven skal løse. Du skal som lærer skabe problemstillinger, hvor eleven er helten, der klarer opgaver, som eksempelvis at løse en ligning, sy en pude eller holde valgkamp. Der skal være et problem, der skal overvindes, præcis som i en god fortælling.

De 7 niveauer
De 7 niveauer er en model, du kan bruge, når du skal strukturere din undervisning inden for den narrative tilgang.
Niveauerne er udviklet af Martin Nevers (Medforfatter og redaktør: Narrativ praksis i skolen: Hans Reitzels forlag (2013)), og han har under udviklingen plukket lidt ud hos blandt andet psykologen Jerome Bruner, som inspiration til disse niveauer.
Det er ikke tanken, at du skal følge niveau 1-7 i hver time. Metoden kan strækkes ud over flere uger. Du kan vælge at stoppe, hvor du ønsker, eller du kan tage et punkt ud og bruge for sig selv. Det er ment som en inspiration til læreren.

Tryk HER for en gennemgang af De 7 niveauer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar